Actacom Social Media tips

Zo haal je als bibliotheek het beste uit jouw social media!

In maart 10, 2020
On blog
41 Views

Het gebruik van online tools en social media is voor bibliotheken een uitstekende manier om het publiek en de stakeholders te bereiken. Met name het inzetten van social media is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De meeste cultuurorganisaties zijn actief op één of meer platformen. Ze delen interessante en leuke content en doen steeds meer aan online klantenservice (webcare). Wij geven tips om het beste uit al je accounts te halen.

Al in 2013 is het Landelijk Social Media Team (LSMT) opgericht, samengesteld uit bibliotheekmedewerkers van over het hele land. Dit team ontfermde zich over de landelijke accounts op Twitter en Facebook en startte accounts op YouTube, Instagram en Pinterest. Alle accounts worden 7 dagen per week bemand. Maar het beheren van kanalen is nog maar de eerste stap. Stap 2 is: hoe creëer en behoud je groei?

Onze tips voor effectief social media-gebruik

Allereerst loont het om een social media-strategie te maken en je hieraan te houden. De volgende stappen kunnen daarbij helpen:

  • Bepaal je online en offline doelen: Als je weet wat je met de verschillende posts wilt bereiken, is het eenvoudiger je hieraan te houden én met de posts hierop in te spelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: bezoekers informeren en op de hoogte houden van evenementen. Op deze manier trek je ook nog een lijntje tussen je online en offline doelen.
  • Zet de juiste kanalen in: Uit een analyse op de website van de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) blijkt dat sommige kanalen niet op de juiste manier worden ingezet. Wat opvalt in het onderzoek is dat Twitter een populair kanaal is onder bibliotheken. Maar de doelgroep is vaker op andere kanalen te vinden. Bij het maken van een social media-post is het daarom van belang je af te vragen hoe de doelgroep het beste bereikt kan worden.
  • Betrek je medewerker: De medewerker kan een uithangbord zijn van de bibliotheek. Als een medewerker zich op social media uit over de organisatie, kan het imago van de bibliotheek positief beïnvloed worden. Maar let op: dit kan ook van negatieve invloed zijn op het imago van de bibliotheek. Denk daarom na over de gevolgen die de uitingen van je medewerkers kunnen hebben, ook op privéaccounts. Spoor hen ook aan berichten van de bibliotheek te delen.
  • Onderhoud een meetmethode voor alle kanalen: Om inzicht te krijgen in de groei van de kanalen moet je de kracht van meettools combineren met jouw eigen visie. Met kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) kun je precies bekijken wie de bereikte persoenen en nieuwe volgers zijn. Ook houd je hierdoor de reacties en clicks op linkjes naar je website bij. En door interactie op je kanalen behoud je de groei. Reageer vooral op comments onder de posts!

Deze stappen kunnen complex zijn, begin dus rustig aan. Al doende leert men, kijk ook vooral welke posts effect hebben en speel daarop in.

Een basisvaardigheid voor een volwaardige deelname aan de samenleving is zoals je weet – naast lezen – ICT-geletterdheid. Helaas blijft het voor veel mensen lastig om goed om te gaan met ICT in een steeds complexere, informatierijke wereld. De bibliotheek zou moeten zorgen voor een laagdrempelige toegang tot informatie en dat vereist klantvriendelijke tools en systemen. Is er toch assistentie nodig, dan is het cruciaal dat de bibliotheekmedewerkers zelf met hun systemen uit de voeten kunnen.

Innovatie op elk gebied

Microsoft Office 365 is voor veel bibliotheken de ICT-basis. Met een duizelingwekkend aantal programma’s kan er veel bereikt worden op het gebied van innovatie. Maar de meeste medewerkers vinden het gebruik van al die verschillende tools maar lastig en ingewikkeld. Waar staat wat opgeslagen en hoe vind ik alles snel terug? Van belang is daarom effectiever gebruik te maken van de beschikbare ICT.

Ontzorg uw medewerker

Ben je benieuwd op welke gebieden – naast social media – je nog meer kunt innoveren als bibliotheek? Lees dan onze whitepaper waarin we een overzicht geven van alle innovaties in het bibliothekenveld in Nederland.

Actacom Nederland B.V.

Actacom is dé ICT-specialist voor
het onderwijs en bibliotheken.

Maarssenbroeksedijk 51
3542 DM Utrecht

T 030 - 248 97 77
E info@actacom.nl

Aanmelden voor Acta-Info

Meld u aan voor onze Acta-Info met praktische informatie en tips.
Acta-info



Servicedesk

Onze servicedesk is op werkdagen standaard telefonisch bereikbaar van 07.30 tot 18.00 uur.

T 030 - 248 97 50
> topdesk.actacom.nl

Meekijken

> Support via online meekijken

Standaard meer mogelijk