Leraren opgelet: met deze 3 tips zet je jouw ICT goed in!

By Wesley Prozee
In mei 26, 2020
On blog
54 Views

Door de coronacrisis is wel gebleken hoe belangrijk het is om als leraar ICT-bekwaam te zijn. Lesgeven op afstand vraagt namelijk de nodige digitale skills. Wanneer ben je, hoe word je én hoe blijf je als leraar ICT-bekwaam? Wij geven tips!

Volgens Kennisnet ben je als leraar ICT-bekwaam wanneer je ICT niet alleen inzet voor de organisatie van je werk, maar deze ook als didactisch middel gebruikt. Daarnaast zou je ICT-tools ook moeten inzetten om aan je eigen professionalisering te werken én – last but not least – ze gebruiken voor het verbeteren van de digitale geletterdheid van leerlingen. In onze whitepaper gaan we verder in op deze handreiking ICT-bekwaamheid van Kennisnet. Deze boven genoemde 4 gebieden (Digitale geletterdheid, Leersituatie, Organisatie en Professionalisering) leggen we daar verder in uit.

In deze blog geven we tips hoe je – zeker in deze situatie waarin je les geeft op afstand – zo goed mogelijk kunt omgaan met alle mogelijkheden op het gebied van ICT.

Tip 1 – Gebruik in eerste instantie toepassingen en leermiddelen die je al kent

Als je in het begin met tools werkt die je al kent, voel je je als leraar zekerder over je skills. Gebruik, als het allemaal goed werkt, stapje voor stapje eens een nieuwe tool. Wanneer je alles in één keer wilt leren, is de kans groot dat je overbelast raakt. Maak dus geen sprintje, want waarschijnlijk wordt het lesgeven op afstand een marathon.

Tip 2 – Besteed ook aandacht aan cybersecurity 

Houd in je achterhoofd dat veel cybercriminelen druk aan het inspelen zijn op de huidige situatie. Pas op met videobellen via een platform dat je niet eerder hebt gebruikt en kijk ook uit voor nepmails. Als je hier meer over wilt weten lees dan eens deze blog. Daarnaast is ook van belang dat privacy wordt gewaarborgd wanneer er online contact is met leerlingen en ouders.

Tip 3 – Vergeet het Vier in balans-model niet!

Het Vier in balans-model – onderdeel van de Vier in balans-monitor van Kennisnet – laat zien hoe je als school optimaal rendement kunt halen uit je ICT. Het model beschrijft de randvoorwaarden die nodig zijn om ICT in het onderwijs op een goede manier te kunnen gebruiken. Wanneer deze voorwaarden met elkaar in balans zijn, kun je als school, maar ook als leraar, de gewenste opbrengsten op het gebied van ICT bereiken. Deze randvoorwaarden zijn: Visie, Deskundigheid, Inhoud en toepassingen & Infrastructuur.

Als je wilt weten wat deze bovengenoemde voorwaarden precies voor jou kunnen betekenen, lees eens deze whitepaper. Daarin vertellen we je ook meer over hoe je het onderwijs future proof inricht. Want het belang van innovatie in het onderwijs wordt met de dag duidelijker…

Actacom Nederland B.V.

Actacom is dé ICT-specialist voor
het onderwijs en bibliotheken.

Maarssenbroeksedijk 51
3542 DM Utrecht

T 030 - 248 97 77
E info@actacom.nl

Aanmelden voor Acta-Info

Meld u aan voor onze Acta-Info met praktische informatie en tips.
Acta-info



Servicedesk

Onze servicedesk is op werkdagen standaard telefonisch bereikbaar van 07.30 tot 18.00 uur.

T 030 - 248 97 50
> topdesk.actacom.nl

Meekijken

> Support via online meekijken

Standaard meer mogelijk