Actacom Blog 2

Hoe ICT de bibliotheek van de toekomst mogelijk maakt

In februari 17, 2020
On blog
28 Views

De bibliotheek moet zichzelf herontdekken. Anno 2020 zijn de meeste bibliotheken op zoek naar een andere invulling van de 5 kernfuncties die de bibliotheek al een langere tijd vervult. De vraag die op dit moment speelt, is dan ook: hoe ziet de bibliotheek van de toekomst eruit?

De missie van een bibliotheek verandert met de jaren, maar zal altijd een andere invulling zijn op het verbeteren van de samenleving door kennis beschikbaar te stellen. Geletterdheid in brede zin is de primaire taak van de bibliotheek. En verankerd in onze (lokale) samenleving draagt de bibliotheek al honderden jaren bij aan de ontwikkeling van steden, gemeenschappen en de kenniseconomie.

Nieuwe functies

Maar in de afgelopen jaren zijn er steeds meer functies bijgekomen. Er wordt ingezet op het meegeven van een culturele basis en jongeren (maar zeker ook ouderen) worden daarbij gestimuleerd om hun blik op de wereld te verbreden. Praktisch gezien houdt dat in dat er (theater)voorstellingen op de agenda staan en dat er bijvoorbeeld een fotowedstrijd wordt georganiseerd. Ook is er steeds vaker horeca aanwezig en wordt er ingespeeld op wat er leeft in de  omgeving van de bibliotheek.

Een basisvaardigheid voor een volwaardige deelname aan de samenleving is zoals je weet – naast lezen – ICT-geletterdheid. Helaas blijft het voor veel mensen lastig om goed om te gaan met ICT in een steeds complexere, informatierijke wereld. De bibliotheek zou moeten zorgen voor een laagdrempelige toegang tot informatie en dat vereist klantvriendelijke tools en systemen. Is er toch assistentie nodig, dan is het cruciaal dat de bibliotheekmedewerkers zelf met hun systemen uit de voeten kunnen.

Werken in de cloud

Microsoft Office 365 is voor veel bibliotheken de ICT-basis. Met een duizelingwekkend aantal programma’s kan er veel bereikt worden op het gebied van innovatie. Maar de meeste medewerkers vinden het gebruik van al die verschillende tools maar lastig en ingewikkeld. Waar staat wat opgeslagen en hoe vind ik alles snel terug? Van belang is daarom effectiever gebruik te maken van de beschikbare ICT.

Ontzorg uw medewerker

Actacom ontwikkelde GetMe 365 om dit probleem te verhelpen. GetMe 365 maakt werken in de cloud met Microsoft Office 365 ongekend makkelijk, want door onze ‘schil’ wordt alles overzichtelijk. Medewerkers krijgen een duidelijk bureaublad waardoor er altijd het beste uit de diverse tools kan worden gehaald. En misschien nog wel het belangrijkst: de medewerker wordt ontzorgd.

Wil je meer weten over de manier waarop innovatie in de bibliotheek mogelijk wordt gemaakt door ICT? Download dan onze whitepaper De bibliotheek van de toekomst.

Actacom Nederland B.V.

Actacom is dé ICT-specialist voor
het onderwijs en bibliotheken.

Maarssenbroeksedijk 51
3542 DM Utrecht

T 030 - 248 97 77
E info@actacom.nl

Aanmelden voor Acta-Info

Meld u aan voor onze Acta-Info met praktische informatie en tips.
Acta-info



Servicedesk

Onze servicedesk is op werkdagen standaard telefonisch bereikbaar van 07.30 tot 18.00 uur.

T 030 - 248 97 50
> topdesk.actacom.nl

Meekijken

> Support via online meekijken

Standaard meer mogelijk